Alla inlägg under februari 2011

Av Helene - 28 februari 2011 21:20

Jag har haft 1 mål : att inte shoppa, iallafall inte förräns nästa gång jag är i Sverige. 2 månader funkade det finfint, tills idag. Rebecca kom hem med fulla påsar efter sin shoppingrunda, solen lyste och jag var uttråkad.

Ida skulle ändå upp på stan för att köpa vin till mig, så då passade jag på att gå med. Som mål att köpa ett par billiga vinterskor på rea(mina är trasiga) och kanske 1 par örhängen.

Hur tror ni det gick? Åt helvete. Det fanns inga vinterskor, och nu undrar jag egentligen hur affärerna tänker. Tygskor och ballerina skor svämmade över i affärerna och februari är inte ens slut än. Det kan vara snö i 1½ månad till och massor av blask.

Däremot kom jag hem med sånt jag inte skulle komma hem med, även fast jag behövde hälften av det.


Detta var det som jag inte behövde:


 


( Klocka behövde jag väl egentligen, jag tog äntligen tag i att sätta nytt batteri i min gamla klocka för 1 månad sedan men den föll mer och mer isär ju mer jag använde den så den var bara att kasta)  

Av Helene - 27 februari 2011 20:30

Jag har sådan beslutsångest. Jag vet inte vad jag ska göra!

Jag vet bara: jag orkar inte detta ialf.

Av Helene - 26 februari 2011 12:53

Det ante mig väl, vaknade upp med halsont idag och mina näsa har snorat några dagar, inte konstigt att jag var slut igår.

Så idag, för första gången på länge känner jag bara för att släpa ut kudde och täcke till soffan och stanna där för resten av dagen.

Men först blir det frukost, fattiga riddare, mums!

Av Helene - 24 februari 2011 23:00

Jag och Ida hade precis brottningsmatch i sängen, vem tror ni vann?

Hon snorade ner min tröja, då blev jag arg och tryckte upp min svettiga toffel i hennes ansikte o då slog hon huvudet i väggen och började gråta.

Av Helene - 24 februari 2011 00:46

Löning är det idag, har precis fört över pengar till mitt svenska konto så jag kan betala räkningar. På ett sätt är det skönt att få lön 2 gånger i månaden. Vid den första lönen(runt den 9onde) betalar jag hyra. Vid den andra lönen (runt den 24de) betalar jag alla svenska räkningar och köper busskort.


Av Helene - 24 februari 2011 00:25

Jag orkar inte med detta skift längre, min kropp orkar inte, den har så otroligt svårt att ställa om sig efter att ha jobbat sent en kväll. Nu ligger jag här, klarvaken och klockan ringer om ca 3 timmar.

Aldrig mer sådana här skift!

Av Helene - 23 februari 2011 18:50

La in mitt CV hos ett bemanningsföretag och sökte ett jobb hos dem för en liten stund sedan, 5 minuter senare ringer de upp så har jag en tid för intervju. Ha ha, snabbt!

Av Helene - 23 februari 2011 18:05

Efter att ha bott en tid i Norge har jag nu skrapat ihop tips till dig som ska flytta till norge, både efter mina egna erfarenheter och andras.

 

Att tänka på innan:

-Spara ihop en del pengar innan. Tänk att du kan behöva till 1-2 hyror, depavgift, ev busskort, mat(maten kostar dubbelt så mycket i Norge) andra avgifter såsom internet, avgift för att få ut ett register från polisen så du kan jobba på flygplats/barnehage(dagis).

-Om du åker till Norge innan planerad flytt för att tex kolla på lägenhet/ skriva kontrakt, gå till skatteverket redan då och ordna med norskt personnummer då detta kommer ta några veckor, för att snabbare kunna ordna norskt bankkort tex när du flyttat dit. Gå även till skatteverket så fort du fått jobb och vet vad du tjänar för att få ditt skattepapper, annars drar de 50%skatt.

-Har du och de du åker med samma mål med Norge? De flesta åker hit för 2 olika grunder.

1 : Man vill spara massor av pengar . Då nöjer man sig med en liten, skabbig lägenhet som inte kostar allt för mycket, bor gärna på nära avstånd till jobbet för att slippa busskortskostnaden.Då vill man inte roa sig varje helg, gå ut och äta, shoppa m.m

2 : Man vill bara ha ett fast jobb/ komma ifrån sin lilla by man bor i och samtidigt leva livet. Bo fint/stort, roa sig och träffa nytt folk.

-Hur funkar ni som personer? Är du ordningssam och vill ha fint hemma, klarar du då av att bo med en slarver som strör saker omkring sig och är dålig på att plocka undan efter sig/ hjälpa till hemma? Är du en slarver , klarar du då av att bo med nån som gnäller på dig för att du stöker till hemma ? Eller är det sånt du behöver för att lära dig att plocka undan efter dig?

 

Tänk på! Att vara bästa vänner/kompisar och sambo är helt olika saker. Ni kanske bor trångt, går på varandra, är med varandra hela kvällar/helger. Ni är olika personer med olika tankar och åsikter. Det kan bli tjafs, man måste kunna säga till om man tycker något är fel , man kan inte ta åt sig för att man blir tilsagd, man måste lösa konflikter. Man måste hålla isär vänskapen och samboskapen. Blir någon arg på en för att den ena inte tagit disken på 4 dagar, tänk på då : SAMBOSKAP, inte vänskap!

 

Hjälps åt. Ni har ett gemensamt hem och skitar ner tillsammans.

 

Viktigast, respektera varandra!

Vill den ena sova tidigt/ eller sover, var tyst.

Har den ena dåligt morgonhumör, låt den vara.

Behöver man vara ifred, låt den vara ifred.

 

Jobb:

Bemanningsföretag är bra att börja med, du får ofta jobb direkt även fast det bara är vikariat, du får lön nästan direkt och 2 gånger i månaden. MEN, försök komma ifrån bemanningsföretaget så fort som möjligt, du tjänar dåligt genom dem och får inga kväll/helgs tillägg.

 

När ni ska deklarera. Gå till skatteverket och få hjälp, som svensk kan du få tillbaka massor på skatten om du vet vad du ska fylla i.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag heter Helene Olsson, är 21 år och kommer från Katrineholm. Jag flyttade till Jessheim, Norge den 2a Oktober-10. Här kommer jag skriva om mitt nya liv, mina sambor Ida och Rebecca och mitt jobb på flygplatsen Gardermoen.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards